Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 5 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Zkoumání čtivosti - srovnání způsobů měření obtížnosti textu
Prchalová, Dana ; Papík, Richard (vedoucí práce) ; Vášová, Lidmila (oponent)
Tato bakalářská práce se skládá ze dvou hlavních částí. V první části jsou po stručném přehledu historie problematiky představeny nejpoužívanější způsoby měření čtivosti textu v českém a anglickém jazyce a nastíněny přístupy v některých jazycích dalších. U každého způsobu je rozebrán vzorec pro výpočet čtivosti a instrukce k jeho použití. V druhé, praktičtější části se práce zaměřuje na používání či nepoužívání těchto vzorců v praxi, uvádí problémy, které jsou s nimi spojeny, a diskutuje jejich spolehlivost za pomoci vlastních měření autorky. Nové je také využití vzorců ke sledování vývoje čtivosti textu v rámci literárního díla. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
On the character of books for beginner readers with regard to text difficulty and readability
Holanová, Šárka ; Bučková, Tamara (vedoucí práce) ; Martschini, Elisabeth (oponent)
Předkládaná bakalářská práce se zabývá knižním žánrem Erstlesebuch (knížka prvního čtení) a sleduje její současný charakter s ohledem na čtivost pro začínající čtenáře. V teoretické části je blíže zkoumána interdisciplinární povaha tohoto žánru a představen jeho charakter. Přitom jsou zohledňovány poznatky z oblasti literární vědy, respektive výzkumu literatury pro děti, výzkumu čtivosti, didaktiky čtení a psychologie čtenářství. Ukázány budou vlastnosti Erstlesebuch, které ji odlišují od běžné knihy pro děti i krásné literatury obecně. Teoreticko-analytická část zahrnuje komplexní analýzu šesti vybraných současných knížek prvního čtení, která se skládá z literárně teoretického komentáře, analýzy čtivosti a komentáře k výstavbě těchto knih. Celá práce je zakončena empirickým výzkumem, který u dětí ze druhých a třetích tříd základní školy v Rakousku testoval vliv vybraných kritérií čtivosti. Na základě výsledků tohoto výzkumu je zhodnocena obtížnost textu pro začínající čtenáře u již zmíněných šesti vybraných knížek prvního čtení. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Text simplification in Czech
Burešová, Karolína ; Pecina, Pavel (vedoucí práce) ; Bejček, Eduard (oponent)
Práce se zabývá zjednodušováním textu v češtině, zejména lexikálním zjednodušováním, tedy na- hrazováním složitých slov za jednodušší. V práci je implementováno a vyhodnoceno několik různých způsobů určování složitých slov, generování náhrad a hodnocení náhrad. Generování náhrad je testováno jak za pomoci slovníků, tak za pomoci slovních embeddingů. Práce dále představuje několik pokusů s lidmi. Tyto pokusy mají za cíl pomoci získat náhled do problematiky vnímané složitosti a faktorů, které ji ovlivňují. Provedené a vyhodnocené experimenty zahrnují porovnávání dvojic vět a ruční zjednodu- šování textu. V práci je uvedeno jak vyhodnocení jednotlivých způsobů řešení problému, tak výstupy provedených experimentů s lidmi; a jsou doporučeny i navazující směry práce. 1
On the character of books for beginner readers with regard to text difficulty and readability
Holanová, Šárka ; Bučková, Tamara (vedoucí práce) ; Martschini, Elisabeth (oponent)
Předkládaná bakalářská práce se zabývá knižním žánrem Erstlesebuch (knížka prvního čtení) a sleduje její současný charakter s ohledem na čtivost pro začínající čtenáře. V teoretické části je blíže zkoumána interdisciplinární povaha tohoto žánru a představen jeho charakter. Přitom jsou zohledňovány poznatky z oblasti literární vědy, respektive výzkumu literatury pro děti, výzkumu čtivosti, didaktiky čtení a psychologie čtenářství. Ukázány budou vlastnosti Erstlesebuch, které ji odlišují od běžné knihy pro děti i krásné literatury obecně. Teoreticko-analytická část zahrnuje komplexní analýzu šesti vybraných současných knížek prvního čtení, která se skládá z literárně teoretického komentáře, analýzy čtivosti a komentáře k výstavbě těchto knih. Celá práce je zakončena empirickým výzkumem, který u dětí ze druhých a třetích tříd základní školy v Rakousku testoval vliv vybraných kritérií čtivosti. Na základě výsledků tohoto výzkumu je zhodnocena obtížnost textu pro začínající čtenáře u již zmíněných šesti vybraných knížek prvního čtení. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Zkoumání čtivosti - srovnání způsobů měření obtížnosti textu
Prchalová, Dana ; Papík, Richard (vedoucí práce) ; Vášová, Lidmila (oponent)
Tato bakalářská práce se skládá ze dvou hlavních částí. V první části jsou po stručném přehledu historie problematiky představeny nejpoužívanější způsoby měření čtivosti textu v českém a anglickém jazyce a nastíněny přístupy v některých jazycích dalších. U každého způsobu je rozebrán vzorec pro výpočet čtivosti a instrukce k jeho použití. V druhé, praktičtější části se práce zaměřuje na používání či nepoužívání těchto vzorců v praxi, uvádí problémy, které jsou s nimi spojeny, a diskutuje jejich spolehlivost za pomoci vlastních měření autorky. Nové je také využití vzorců ke sledování vývoje čtivosti textu v rámci literárního díla. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.